De sidste 10 år har teknologien overtaget udvikling af industrier verden over. Siden Apple offentligjorde den første Iphone tilbage i 2007 har det gået hurtigt. Virksomheder har været nødt til at acceptere det faktum at teknologien kommer og hvis man ikke udvikler sig, så dør man som virksomhed. Netflix’s aflivning af Blockbuster er nok stadig det bedste eksempel til dags dato. Men også Nokia har også haft noget at tænke over siden deres daværende CEO kaldte Apple’s Iphone for en døgnflue…
I 2020 ser vi udviklingen i alle brancher. Håndværkere får kunder igennem tredjeparts hjemmesider der finder forskellige tilbud til forbrugeren, du kan blive klippet på abonnement, du kan handle dagligvarer online og du kan få dine pakker leveret med en drone. Fremtiden er kommet og danske virksomheder bliver nødt til at byde den velkommen, ellers dør deres omsætning.
Kan alle brancher virkelig bruge teknologien til at udvikle sig?
Der er helt sikkert mange virksomhedsejere der sidder og tænker at teknologiudvikling ikke er en trussel for dem og deres branche. Det er ikke mere end en måned siden jeg snakkede med en ejendomsmægler der fortalte mig at teknologien aldrig ville være en trussel for dem, da forbrugeren altid vil have brug for en mægler til at holde dem i hånden når de laver deres største investering i livet. Han var så sikker i sin sag at jeg på forhånd opgav at smide de utallige lignende eksempler efter ham. For en uge siden talte jeg så med en bekendt der sagde at han ville ønske der var en bedre løsning på ejendomsmæglere da han ikke havde brug for en til at fortælle ham at køkkenet er lavet af Mahogni og gerne ville spare de penge. En dag er der måske mange ejendomsmæglere der vil have den samme følelse som Nokias CEO nok stadig har den dag i dag.
Hvis vi tager en branche som bedemandsbranchen, som er en gammel branche med butikker der går i generationer, lokal tilstedeværelse og gamle hjemmesider, så kan man faktisk også der finde få tilfælde hvor bedemandsforretninger udnytter teknologien til at vinde en større markedsandel. Hjemmesiden Migogaalborg (som faktisk selv er lavet af en journalist der udviklede sig) har talt med en bedemand der forklarer at de ser fremtiden anderledes end deres konkurrenter gør, og de ved at når der kommer et generationsskifte, så leder kunderne ikke efter bedemænd nede i gågaden men derimod på nettet. De har derfor valgt at investere tungt i teknologi der gør brugeroplevelsen og prisforståelse nemt, så de kan møde deres fremtidige kunder i øjenhøjde. Hvis selv en bedemandsbranchen kan bruge teknologien til at udvikle sig, så kan alle brancher bruge den.